A „koreai Google” megnyitja a világ első robotbarát épületét
2022 júniusában a dél-koreai technológiai óriásvállalat, a Naver Corporation új irodaházat nyitott – és az emberi alkalmazottak mellett már robotok flottája navigál a folyosókon. Az épület egyfajta homokozó, ahol kipróbálhatják az ott fejlesztett technológiát, valamint megtanítják a robotokat arra, hogyan kell az emberek közelében dolgozni.
A háttér
A Naver működteti Dél-Korea legnépszerűbb keresőmotorját, ami miatt a „koreai Google” becenevet kapta, de a „koreai ábécé” talán találóbb lenne (bár bevallottan kicsit zavarosabb).
A Google anyavállalatához, az Alphabet-hez hasonlóan a Naver is részt vesz látszólag mindenben, ami a technológiával kapcsolatos, beleértve az AI-t, a robotikát, az egészségügyet, az önvezető autókat és a metaversumot, és a konglomerátum legmutatósabb projektjeit a Naver Labs nevű K+F leányvállalat vezeti.
2016-ban a Naver bejelentette, hogy a dél-koreai Bundangban tervezi új központjának felépítését, de ahelyett, hogy egy tipikus magasépületet építene, úgy döntött, hogy az „1784” névre keresztelt létesítményt a Naver Labs technológiájának tesztelésére használja, és létrehozza a „világ első robotbarát épületét”.
„Az 1784-ben megtapasztaljuk és teszteljük a jövőbeni technológiákat, amelyeket fejlesztünk, mielőtt bemutatnánk őket a világnak” – mondta SangChul Kang, a Naver Labs projekt- és platformcsoportjának vezetője 2022 áprilisában.
Az épület
Az 1784-ben zajló legnyilvánvalóbb technológiai tesztelés a Naver Lab önvezető szervizrobotját, Rookie-t érinti, amely körülbelül 3 láb magas, és egy kicsit úgy néz ki, mint egy vízadagoló, kivéve a kancsót. Az 1784-ben több tucat ilyen robot tölti be a „góré” szerepét, és szállítja a dolgokat az épületben.
Egy alkalmazott például online rendelést adhat le a házon belüli Starbucksban, és a barista betölti az italt a Rookie tárolórekeszébe. A robot ezután magától odautazik a szomjas dolgozó helyére, és arcfelismerő technológia segítségével azonosítja, hogy kinek kell odaadnia az italt.
A Naver Labs animált „szemeket” is adott a robotoknak, hogy segítsen a dolgozóknak előre látni a mozgásukat, és úgy tervezte őket, hogy a lehető legkevésbé legyenek feltűnőek az épületben való navigálás közben.
„Szociokulturális szempontból úgy alakítottuk ki a robotjainkat, hogy jó modorúak legyenek” – mondta a Naver Labs ember-robot interakciós csapatának egyik tagja. „Mindannyiunknak megvan a saját személyes terünk, és kellemetlen érzés, ha mások túl közel jönnek. A robotjainkat úgy terveztük, hogy sikeresen kerüljék az embereket úgy, hogy ne sértsék ezt a személyes teret”.”
A Naver számára nem jelentett problémát annak biztosítása, hogy az 1784-es épület egyetlen emeletén a Rookie-k mindenhová el tudjanak jutni, ahová csak kell – a kerekesszékkel való akadálymentesítésre vonatkozó szabványok betartásával a vállalatnak nem kellett aggódnia amiatt, hogy a robotot szűk folyosók vagy egyedi lépcsőfokok akadályozzák.
Az 1784-ben azonban 36 emelet van, ezért a Naver úgy tervezte meg a robotot, hogy az alkalmazottak mellett a lifteket is használni tudja. Még azt is kitalálták, hogy a robot számára a legjobb hely, ahol „állhat”, az első sarok volt, szemben az emeleti gombokkal – a liftben utazóknak kényelmetlenül esett, ha a robot mögöttük állt.
Annak érdekében, hogy a robot akkor is tudjon működni, amikor a liftek zsúfoltak, például ebédidőben, a Naver még egy csak robotokra korlátozódó liftrendszert is épített az 1784-es belsejében, amelyet „Roboport”-nak neveztek el.
Ahelyett, hogy megpróbált volna minden egyes Rookie-t „okossá” tenni, a Naver Labs úgy tervezte a robotokat, hogy a kameráik és érzékelőik adatait továbbítsák az ARC-nek, egy felhőalapú rendszernek, amely a flotta összes robotjának agyaként működik.
Az ARC képes a Rookie kamerájának képeit összevetni az épület belsejének „digitális ikertestvérével”, és így 6 hüvelyk pontossággal azonosítani a robot helyét az épületben. Ezután meg tudja mondani neki a leghatékonyabb útvonalat a célállomáshoz, és mivel ez a kommunikáció helyi 5G hálózaton keresztül történik, alig van késleltetés.
Amellett, hogy az egyes robotok feldolgozási teljesítményigénye minimálisra csökken, a központi „agy” használata megkönnyíti a Naver Labs számára a robotflotta kezelését is, amely a tervek szerint 2022 végére 100 darab lesz.
„Egy ilyen nagy épületben valóban hiszünk abban, hogy szükség van egy központi vezérlőrendszerre a 100 robot harmonikus és intelligens irányításához, hogy mozoghassanak – ezt megfelelően kell kezelnünk” – mondta Sangok Seok, a Naver Labs vezérigazgatója a Fast Company-nak.
A robotokon túl
A Rookie robotok csak egy része annak, ami az 1784-et előremutatóvá teszi. Van egy „Ambidex” nevű kétkarú robot is, amelynek feladata a Rookie-k takarítása, és az épületben található egy „startup gyár”, egy AI-kutatóközpont, valamint egy külön helyiség a mobiltechnológia tesztelésére több mint 200 eszközön.
A dolgozók hozzáférhetnek egy egészségügyi klinikához is, amelyet a Naver Labs arra használ, hogy technológiát fejlesszen ki az orvosi ipar számára, beleértve egy olyan mesterséges intelligenciát, amely meghallgatja a betegek és az orvosok közötti beszélgetéseket, és kivonja a releváns adatokat az orvosi feljegyzésekhez.
Ez a fajta AI technológia – és a Rookies arcfelismerő technológiája – az 1784-et egy kicsit „1984-esnek” hangzik, de a Naver szerint ez megfelel a dél-koreai adatvédelmi és felügyeleti törvényeknek.
Úgy tűnik, a Naver is lépéseket tesz annak érdekében, hogy egyensúlyt teremtsen az adatok iránti igénye és a munkavállalók kényelme között.
A New York Times beszámolója szerint a Rookie elsősorban az előlapi kamerájára támaszkodik a navigációhoz, és ez a kamera úgy van elhelyezve, hogy az alkalmazottak deréktól lefelé filmezzen – ha a robotot felborítják, vagy a kamera szöge megváltozik, figyelmeztetést ad ki, hogy az arcát esetleg lefilmezheti.
Nem világos, hogy a figyelmeztetés akkor is megjelenik-e, ha az illető természetesen a robot látóterében van, mert például ül. A robot más kamerák képeit is felhasználja, ha az ARC nem tudja elhelyezni az előlapi kamera segítségével, vagyis nem világos, hogy az alkalmazottak mindig tudják-e, mikor filmezik őket.
A Naver célja mégis az, hogy végül az 1784-ben kifejlesztett termékeket értékesítse az ügyfeleknek, és ez inkább előbb, mint utóbb bekövetkezhet – november 29-én szaúd-arábiai tisztviselőknek adott egy körutat az 1784-ben, abban a reményben, hogy felkérik őket, hogy segítsenek a nemzet fejlesztés alatt álló intelligens városának, a NEOM-nak az építésében.
Azzal, hogy a Naver saját központját használja a technológia tesztelésére, kitalálja, hogyan lehet az embereket kényelmesebbé tenni ezekkel a termékekkel, mielőtt azok kikerülnek a világba, akár úgy, hogy robotoknak „szemet” adunk, akár úgy, hogy megtanítjuk nekik, hogy a legkevésbé hátborzongató helyre álljanak a liftben.