Ki a kém a robotporszívó piacon?
15 perc olvasásElőször a kutatók feltörtek egy robotporszívót, hogy megmutassák, képesek szabályozni a lézersugár helyzetét, és Wi-Fi-n keresztül továbbítani tudják az érzékelt adatokat laptopjaikra anélkül, hogy megzavarnák az eszköz navigációját.
Ezután két hangforrással kísérleteztek. Az egyik forrás egy emberi hang volt, amely számokat szaval a számítógép hangszóróin, a másik pedig különféle televíziós műsorok hangja, amelyet a TV hangsávján keresztül játszottak le. Roy és kollégái ezután rögzítették a vákuum navigációs rendszere által érzékelt lézerjelet, amint az a hangforrás közelében elhelyezett különféle tárgyakról visszaverődött. A tárgyak között szerepelt egy szemetes, kartondoboz, elvihető edény és polipropilén zacskó – olyan tárgyak, amelyek általában megtalálhatók egy tipikus padlón.
„Ez a fajta fenyegetés most sokkal veszélyesebb, mint valaha, ha figyelembe vesszük, hogy mindannyian telefonon rendelünk ételt, és számítógépen keresztül tartunk megbeszéléseket, és gyakran elmondjuk a hitelkártya- vagy banki adatainkat” – mondta Roy. ”
De ami számomra még aggasztóbb, az az, hogy sokkal több személyes információt tárhat fel. Az ilyen információk elmondhatják az életstílusomat, hány órát dolgozom, és más dolgokat is csinálok. És hogy mit nézünk a tévében felfedheti politikai irányultságunkat.
Ez döntő fontosságú valaki számára, aki esetleg manipulálni akarja a politikai választásokat, vagy nagyon konkrét üzeneteket szeretne küldeni nekem.”
A kutatók hangsúlyozzák, hogy a porszívók csak egy példa a Lidar-alapú kémkedéssel szembeni potenciális sebezhetőségre. Sok más eszköz is nyitott lehet hasonló támadásokra, például az okostelefonok arcfelismerésére használt infravörös érzékelői vagy a mozgásérzékelésre használt passzív infravörös érzékelők.
„Úgy gondolom, hogy ez egy jelentős munka, amely felhívja a gyártók figyelmét ezekre a lehetőségekre, és arra készteti a biztonsági és adatvédelmi közösséget, hogy megoldásokat találjanak az ilyen típusú támadások megelőzésére” – mondta Roy.
„Ez a cikk olyan kutatási eredményeken alapul, amelyek szakértői értékelése még várat magára. Az eredményeket ezért előzetesnek kell tekinteni, és ekként kell értelmezni. A kutatás a Marylandi Egyetem kutatói végezték el és folyamatos új visszaigazolásokkal építik tovább, a szerzett adatokat.
Miközben az Amazon 1,7 milliárd dolláros felvásárlása az iRobot robotporszívó-márkának jelenleg a beszédtéma. De annak ellenére, hogy az Amazon tulajdonjoga mindenféleképpen jobbá teheti a roombákat, az uralkodó érzés az aggodalom a csökkenő magánélet és a zsugorodó verseny miatt. Ha már most is paranoiás vagy az Echo hangszórók miatt, amelyek lehallgatják a beszélgetéseidet, akkor a Roomba-gyártó felvásárlása megkongatja a vészharangokat.
Nem csak a robotok miatt vannak benne.
A felszínen úgy tűnik, hogy az iRobot felvásárlása az Amazon számára egy előre elkészített robotporszívó-eszközöket tartalmazó ebédet biztosít, amelyet globális e-kereskedelmi platformján keresztül kínálhat a vásárlóknak, némi Prime-előnnyel díszítve. Talán néhány év múlva néhány fejlett képességet a Prime-tagsághoz lehet kötni. Végül is olyan világban élünk, ahol a BMW azt szeretné, ha a fűtött ülésekért havi előfizetéssel fizetnénk.
Igaz, hogy az iRobot szilárd hardverekből, tehetségből, ellátási lánc eléréséből és gyártási képességekből álló portfóliót ad az Amazon., de az e-kereskedelmi óriás nem idegen a robotika játékban, különösen azokban, amelyek úgy néznek ki, mint egy korong alakú robotporszívó. Alig több mint egy hónappal ezelőtt az Amazon bemutatta a Proteust, egy autonóm raktárrobotot, amely az emberi mozgást nem akadályozva cipeli a csomagokat az Amazon óriási létesítményeiben.
Az Allied Market Research iparági elemzése szerint az Amazon már most a felhőrobotok piacának egyik vezető szereplője, és a raktárrobotok szegmensében is az egyik legnagyobb név. Hasonló volt a megfigyelés a ResearchAndMarkets 2022. júniusi jelentésében is. A Technavio 2022-es, a globális fogyasztói robotikai piacra vonatkozó elemzése szintén az Amazont sorolta a játék egyik nagyágyújának.
Érdekesség, hogy az Amazon tavaly egy robotikai gyártóüzemet is létesített Massachusettsben, mintegy 30 mérföldre az iRobot saját központjától. És, ó, a részleg is felvesz embereket. Az Amazon egy új fogyasztói robotikai szoftverfejlesztő központot is létrehoz Indiában. Ken Washington, az Amazon fogyasztói robotikáért felelős alelnöke egy hírportálnak elmondta, hogy „ez az új fogyasztói robotikai szoftverfejlesztő központ segíteni fogja a növekvő fogyasztói robotikai részlegünk támogatását”.
Az Amazon elmúlt negyedévekben tett lépéseiből ítélve elég nyilvánvaló, hogy a vállalat komolyan gondolja, hogy a robotok ne csak a raktárakban, hanem a nappaliban is csipogjanak. Az Amazon a világ összes erőforrásával rendelkezik ehhez, és az iRobot természetes célpontnak tűnik az Amazon számára, hogy elorozza, mivel a személyes életünkben egyre nagyobb teret szeretne elfoglalni.
Nyitott tárház a hirdetések célzásához
Az Amazon hirdetési üzletága a hirdetések célzásáról szól. Minél több adatpontot kap, annál személyre szabottabb termékhirdetéseket tud mutatni közönségének. Az iRobot felvásárlása egy teljesen új univerzumot nyit meg ezen ambíciók előtt. A kamerával felszerelt Roomba takarítógépek például korlátlan hozzáférést biztosítanak az Amazon számára a ház alaprajzához. Hol van a kanapé? Mekkora a konyha? Van gyerekszoba? Érted a lényeget.
Az üzletet úgy is nézhetjük – ha minden szavát elhinnénk az Amazonnak -, hogy a Roomba egy kicsit kevésbé frusztrálóvá teszi az okosotthon életét, most, hogy az Amazon ökoszisztémájának részei, Alexával a középpontban. A valóság azonban nem túl kellemes, még akkor sem, ha megpróbáljuk ezt pozitívan óvatos szemmel nézni.
Az iRobot Roombák egy Smart Maps nevű funkcióval rendelkeznek, amely lényegében a ház minden egyes emeletéről és annak összes helyiségéről készít egy térképet. Nem túl nehéz elképzelni, hogyan lehet mindezeket az adatokat vizuális keresletérzékelő csővezetékké alakítani a célzott termékhirdetések kiszolgálásához.
Ha az intelligens térkép lát néhány cserepet az erkélyén, akkor hamarosan láthat néhány magokat, műtrágyákat és öntözőkannákat kínáló hirdetést, amikor legközelebb az Amazon hatalmas piacterén böngészik. Ha a nappalija kicsit üresnek tűnik az AI szemében, lehet, hogy ajánl néhány kanapét és asztalt is.
Egy másik komor lehetőség, hogy az összes adat harmadik fél által üzemeltetett, kétes marketing- és reklámcégek kezébe kerül. Mindannyian tudjuk, hogy a Cambridge Analytica adatgyűjtési botránya hogyan robbant a Facebook arcába, és továbbra is foltot ejt a hírnevén. Azonban alig egy ipari kutatószervezet ment bele annak mélyére, hogy miként érintették és viselik továbbra is a következményeit azok a Facebook-felhasználók, akiknek az adatait a szabad természetben értékesítették.
Mi van, ha a robotporszívó által gyűjtött Smart Map adatok valahogyan eljutnak a kétes reklámpiacra? Még ha ez nem is az Ön nappalijának valós vizuális ábrázolása, pusztán a nappaliban található tárgyak 3D-s adatai alapján, akkor is kényelmes lenne bármely harmadik fél számára, hogy következtetni tudjon egy személy vagyonára.
Ebben a szakaszban elszabadul a reklámpokol. Egy karosszékre vonatkozó hirdetés tolásától kezdve az üres előszoba szebbé tételéig, egy fintech cég hitelkártya-felhívásáig, nincs biztos becslés, hogy hol ér véget az egész.
Üreges alapok
Ha mindez ijesztően hangzik, ne feledje, hogy néhány évvel ezelőtt egy Reuters-interjúban egyenesen az iRobot fejéből pottyant ki egy célzás, amit azonban hamarosan kijavítottak. A jelentés megjegyzi, hogy az iRobot „a következő néhány évben megállapodást köthet arról, hogy a vásárlói beleegyezéssel ingyenesen megosztja térképeit a nagy hármasok közül egy vagy több nagy céggel”.
Ez a kincses adathalmaz hamarosan az Amazoné lesz. Bár Colin Angle marad az iRobot részlegének vezérigazgatója az Amazonnál, nem nehéz elképzelni, hogy az út során még több adat megosztásának kényszerével kell majd szembenéznie az Amazonnal. Az iRobot már most is nagyban támaszkodik az Amazon AWS felhő-infrastruktúrájára, és jól játszik az Amazon Alexa hangasszisztensével is.
Most pedig elemezzük az iRobot adatvédelmi oldalát. Ahelyett, hogy lebontanám, inkább csak ide teszem:
„Az ügyfél tudta vagy ellenőrzése nélkül semmilyen adatot nem osztunk meg harmadik féllel. Az iRobot adatvédelmi irányelvei lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy az ügyfél javára adatokat osszanak meg harmadik féllel, ha úgy döntenek.”. Az utolsó rész meglehetősen trükkös, és az ügyfél szempontjából gyakran csalogató mechanizmusnak bizonyul.
Itt fontos megjegyezni, hogy az adatok nem kerülnek megosztásra az ügyfél megfelelő hozzájárulása nélkül. De mikor olvasta át utoljára egy technológiai vásárlás adatvédelmi oldalát? Akár egy okostelefon, akár egy fitneszszalag beállításáról van szó, alig ismerek valakit a környezetemben, aki valaha is vette volna a fáradtságot, hogy a beállítási folyamat során átnézze a felhasználási feltételeket.
Az én, a technológiához nem értő nagynéném biztosan nem fogja elolvasni az iRobot adatmegosztási szabályzatát, ha az 50. születésnapjára egy Roombát adok neki. Még tech-riporterként is, aki közel fél évtizedes tapasztalattal rendelkezik mindenféle szórakoztatóelektronikai és háztartási készülék tesztelésében, a feltételek és kikötések dokumentumainak közismerten hosszú és bonyolult megfogalmazása akarva-akaratlanul is elkerülte a figyelmemet. Az Amazon adatvédelmi irányelvek oldala sem kivétel.
Hézagos történelem, igazi félelmek
Ezek az aggodalmak nem pusztán hipotetikusak.
„Történetesen termékeket árulnak, de ők egy adatszolgáltató cég” – mondta a BBC-nek James Thomson, aki korábban az Amazon Services üzleti vezetőjeként dolgozott. Az évek során több oknyomozó újságíró és az adatvédelem hívei is megdöbbentek azon, hogy az Amazon milyen sok személyes adatot gyűjt minden egyes felhasználójáról, köszönhetően az általuk felajánlott adatok széles skálájának.
A hangfelvételektől és az Alexa átiratoktól kezdve a zenehallgatási szokásokon át egészen addig, hogy melyik gabonapehelymárkát részesíted előnyben, az Amazon rendelkezik az összes adattal rólad, másodfokú időrendi pontossággal időzítve. Az Amazon által gyűjtött adatok elegendőek ahhoz, hogy olyan személyes profilt készítsenek, amelyet a bűnüldöző szervek túlságosan is gyakran szeretnének megszerezni.
Ha abban reménykedsz, hogy mindezen adatokat biztonságosan kezelik, akkor csalódás vár rád. A Wired által átnézett belső dokumentumok szerint az Amazon hatalmas ügyféladat-kamrája nyílt büfé az alkalmazottak számára, és még a vállalat saját biztonsági csapatának sincs fogalma arról, hogyan áramlottak az adatok.
Az Amazon 2018-ban egy felhasználóról készült privát hangfelvételeket küldött egy idegennek.
Az ügyfelek után szimatoló alkalmazottaktól kezdve az adatok kétes eladóknak való eladásáig a jelentés komor képet fest arról, hogy mindezekkel az érzékeny adatokkal hogyan lehet visszaélni. A jelentés elmarasztaló volt, de nem ez volt az első eset, hogy az Amazon szolgáltatásai adatvédelmi vihar szemébe kerültek.
2019-ben három „korábbi magas szintű információbiztonsági alkalmazott” azt mondta a Politicónak, hogy az Amazonnak alig van fogalma a rendelkezésére álló adatokról, és a laza biztonsági intézkedések nyílt meghívást jelentenek a hackerek számára, hogy betörjenek és ellopják a felhasználók millióinak személyes adatait. Az Észak-Karolinai Állami Egyetem kutatása szintén sivár képet fest az Alexával kapcsolatos összes adatvédelmi kiskapuról. Az Amazon 2018-ban egy felhasználóról készült privát hangfelvételeket küldött el egy idegennek. Egy hasonló tévedés során hangadatokat küldtek az áldozat telefonkönyvében tárolt véletlenszerű kapcsolatnak.
Aztán jön a Ring és az okos biztonsági kamerák. Az Amazon megerősítette, hogy lehetővé teszi a bűnüldöző szervek számára, hogy akár 45 napos kamerafelvételeket kérjenek. A VICE által megszerzett rendőrségi e-mailek szerint az Amazon állítólag kiképzi a bűnüldöző szervek tisztviselőit arra, hogyan ösztönözzék a Ring kamerák tulajdonosait a videofelvételek megosztására. Alig több mint egy évvel ezelőtt a Financial Times arról számolt be, hogy a Ring révén az Amazon több mint 2000 rendőrségi és tűzoltósággal működik együtt az Egyesült Államokban.
Az Amazon tulajdonában van az Eero is, a mesh Wi-Fi routerek egyik legnagyobb neve. Az Amazon saját szavaival élve, az üzlet végül lehetővé tenné, hogy „az ügyfelek jobban összekapcsolják az intelligens otthoni eszközöket”. Ehhez a listához nyugodtan hozzáadhatja a leendő robotporszívóját is.
A legaggasztóbb Amazon-felvásárlás, amely az egész iparágban megkongatta a vészharangokat, a OneMedical. Az írás már egy ideje ott volt a falon. Az Amazon 2018-ban felvásárolta a PillPacket, hogy megragadjon egy szeletet az online gyógyszertári piacból. Aztán a vállalat felfedte a Halo fitneszszalagot, amely túlmutat a tipikus fitneszszalagokon, mivel a testzsírmérés mellett olyan szempontokat is elemez, mint a pozitivitás, az energia és a hangszín, ráadásul az alsóneműben készült képek segítségével.
A OneMedical segítségével az Amazon betekintést nyer az orvosi kórtörténetedbe, a kedvenc orvosodba és sokkal részletesebb egészségügyi adatokba. A magánélet védelmével kapcsolatos rossz történelmével együtt nehéz elvárni az Amazontól, hogy jóhiszeműen kezelje a legszemélyesebb egészségügyi adatait. Mondanom sem kell, hogy a dolgok egy kicsit ijesztőbbek 2022-ben, és az iRobot felvásárlása csak még ijesztőbbé teszi a jövőbeli kilátásokat.
Az agresszív nyomás elkerülhetetlen
Mi van akkor, ha nincs ezer dollárja, hogy költsön egy csicsás, automatizált számítógépes látástérképezéssel ellátott Roombára? Talán azért kerülte el az adatvédelmi rémálmot, mert nincs egy ezres pénze. De mi van akkor, ha az Amazon féláron akar eladni neked egy Roombát, mert Prime-tag vagy, vagy ingyen havi finanszírozási tervvel juthatsz hozzá? Ezt talán nehéz lenne kihagyni.
Hirtelen az árkorlátozás megszűnik hatalmas akadállyá válni az Ön számára. De nem ez az egyetlen módja annak, hogy az Amazon több Roombát juttasson a felhasználók házaiba. Az Amazon nem igazán a piaci fair play taktika ragyogó példája. A rivális termékek szégyentelen másolásától kezdve a saját házon belüli márkák alatt alacsonyabb áron történő értékesítésén át a kizáró előnyökig és a keresési algoritmusokkal való játszadozásig, gazdag versenyellenes múlt áll a háttérben.
A Roomba márkanévvel a háta mögött az Amazon talán továbbra is értékesíti a Roomba robotokat ugyanazzal a címkével és magas árral, de az összes technológiát egy olcsóbb, új saját márkanév alatt értékesített alternatívába helyezi. A vállalatnak jelenleg több mint 100 saját márkás márkája van, amelyek a vécépapírtól kezdve az elektronikai cikkeken át az olcsó pólókig mindent árulnak. A robotporszívó hozzáadása nem hangzik túl messzire mutatónak. Ráadásul egy olyan szegmens, amely várhatóan az évtized végére eléri a 13 milliárd dolláros piaci részesedést, túl nehéz figyelmen kívül hagyni.
Az iRobot hamarosan a birtokába kerül, így az Amazon már kiiktatta legnagyobb versenytársát, ha az e-kereskedelmi óriás valaha is fogyasztói robotot szeretne értékesíteni. Ha az Astro robot valamit is jelez, akkor úgy tűnik, hogy az Amazon határozottan komolyan gondolja a házban élő robotok értékesítését. Egy riválissal kevesebb a játékban a versenyellenes vizsgálattól való félelem is egy fokkal lejjebb megy.
Van egy bónusz üzlet is: az iRobot még 2021-ben felvásárolta az Aerist, a HEPA légtisztítók gyártóját. Szóval igen, úgy néz ki, az Amazon is tudni fogja, mikor kell felugrania egy szűrő utántöltő hirdetést a termékajánlásokban.
Ha nem tudod legyőzni őket, vedd meg őket.
A Big Tech számára nem idegen a feltörekvők megvásárlásának stratégiája, vagy egyszerűen a versenytársak felvásárlása, ha a saját másolataik nem találnak vonzerőt, és az Amazon felvásárlásainak listája meglehetősen hosszú. Az iRobot a robotporszívók szegmensének egyértelmű piacvezetőjeként egyértelmű célpont volt.
Az iRobot 2021-es pénzügyi évre vonatkozó befektetői jelentése szerint a vállalat eddig már több mint 40 millió porszívót adott el. A Future Market Insights elemzése szerint a robotporszívók globális piaca 2021 végére eléri a 3,5 milliárd dolláros piaci értéket.
A robotporszívók egyre nagyobb üzletet jelentenek, és az Amazon egyenesen a szegmens első számú szereplője felé vette az irányt. Persze ez nem egyirányú út. Az iRobot legutóbbi pénzügyi éve nem igazán volt pozitív pályán. Az Amazon készpénzhalmával a rendelkezésére álló iRobot most sokkal jobb helyzetben van, hogy új termékeket fejlesszen ki.
A kutatás és fejlesztés kulcsfontosságú, és ez az egyik olyan terület, ahol az Amazon már most is rengeteg szakértelemmel rendelkezik, miután nagyjából 775 millió dollárért felvásárolta (igen, még egyet) a Kiva Systems céget. Ráadásul az Amazon globális értékesítési hálózata azt is biztosítja, hogy a Roombák a világ minden táján eljuthatnak az emberek otthonaiba. Ez egy olyan stratégiai lépés, amely nemcsak az iRobot szerencséjét éleszti fel, hanem a robotporszívók piacának dominanciáját is ezüsttálcán tálalja az Amazonnak.