MOXI a kórházi kézbesítő robot: kórházi robotok segítenek leküzdeni az ápolónők kiégésének hullámát
5 perc olvasásA Covid 19 és a szakmai túlterhelés okozta kiégés ellen is hatékony megoldást nyújthat a robot technológia. Erőforrást szabadít fel és közben javítja a munkahelyi közérzetet is.
2022. Február óta a Virginia állambeli Fredericksburg város, Mary Washington Kórház nővéreinek egy extra asszisztensük van a műszakban: Moxi, egy ember méretű robot, amely az emeletről szállítja a gyógyszereket, a kellékeket, a laboratóriumi mintákat és a személyes tárgyakat a folyosókon keresztül oda, ahol ezekre épp szükség van. A Covid-19 betegséggel és a kapcsolódó kiégéssel folytatott két év elleni küzdelem után az ápolók azt mondják, hogy ez örvendetes megkönnyebbülés volt.
A Moxi egyike azon számos speciális kézbesítő robotnak, amelyeket az elmúlt években azért fejlesztettek ki, hogy enyhítsék az egészségügyi dolgozók megterhelését. Az amerikai ápolónők közel fele már a világjárvány előtt is úgy érezte, hogy a munkahelyén nincs megfelelő egyensúly a munka és a magánélet között. A betegek halálának és a kollégák ilyen nagymértékű megfertőződésének érzelmi veszteségei – és attól való félelem, hogy a Covid-19-et hazahozzák a családjukhoz –, tovább rontotta a kiégés érzését.
A tanulmány azt is megállapította, hogy a kiégés hosszú távú következményekkel járhat az ápolónők számára, beleértve a kognitív hatásokat és az álmatlanságot évekkel a korai karrierjük kimerülése után. A világban már nővérhiány volt, ami a járványba kezdett; A National Nurses United unió felmérése szerint jelenleg az Egyesült Államokban háromból két nővér azt mondja, hogy fontolóra vette a szakma elhagyását.
Egyes helyeken a hiány az állandó alkalmazottak és az ideiglenes utazási nővérek magasabb béréhez vezet. Az olyan országokban, mint Finnország, az ápolónők jobb fizetést követelnek és sztrájkolnak. De ez egyben megnyitotta az utat több robot számára az egészségügyi ellátásban.
Ennek a trendnek az élén a Moxi áll, amely a világjárvány idején végiggurult az ország néhány legnagyobb kórházának folyosóin, és tárgyakat, például okostelefont vagy szeretett plüssmacit vitt a betegeknek a sürgősségi osztályokra, amikor a Covid-19 protokoll ezt nem tette lehetővé.
A Moxit a Diligent Robotics hozta létre, amely 2017-ben Vivian Chu, a Google X korábbi kutatója és Andrea Thomaz társalapítója, aki a Moxit fejlesztette, miközben docensként dolgozott az austini Texasi Egyetemen. A robotisták akkor találkoztak, amikor Thomaz Chu-nak adott tanácsot a Georgia Tech Társadalmi Intelligens Gépek Laboratóriumában. Az első Moxi kereskedelmi telepítés hónapokkal a járvány kezdete után történt. Körülbelül 15 Moxi robot működik jelenleg az amerikai kórházakban, és további 60-at a tervek szerint még ebben az évben telepítenek.
„2018-ban minden kórház, amely a velünk való együttműködésen gondolkodott, ez egy speciális projekt volt a pénzügyi igazgató számára, vagy innovációs projekt a jövő kórházáról” – mondja Thomaz Andrea, a Diligent Robotics vezérigazgatója. „Az elmúlt két évben azt láttuk, hogy szinte minden egészségügyi rendszer gondolkodik a robotikán és az automatizáláson, vagy a robotika és az automatizálás stratégiai napirendjén szerepel.”
Az elmúlt években számos robotot fejlesztettek ki egészségügyi feladatok elvégzésére, például a kórházi osztályok fertőtlenítésére vagy a gyógytornászok segítésére. Az embereket megérintő robotok – mint például a Robear, amely segített felemelni az időseket az ágyból Japánban – nagyrészt kísérleti jellegűek, részben a felelősség és a szabályozási követelmények miatt. Sokkal gyakoribbak a speciális kézbesítő robotok.
A Moxi robotkarral van felszerelve, és digitális hangokkal köszönti az embereket. Az elülső kamera és a hátul lévő lidar érzékelő segít a Moxinak feltérképezni a kórházak padlóját, és felismerni az embereket és a tárgyakat, amelyeket kerülnie kell.
Az ápolók lehívhatják a Moxi robotokat az ápolóállomások kioszkjaiból, vagy szöveges üzenetben küldhetnek feladatot a robotnak. A Moxi használható olyan tárgyak szállítására, amelyek túl nagyok ahhoz, hogy beleférjenek egy csőrendszerbe, például intravénás szivattyúk; laboratóriumi minták és egyéb törékeny rakományok; vagy különleges tárgyakat, például egy szelet születésnapi tortát.
Egy ciprusi kórházban a Moxihoz hasonló szállítórobotokkal dolgozó ápolónők körében végzett felmérés szerint nagyjából a felük fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy a robotok veszélyt jelentenek a munkájukra, de még hosszú utat kell megtenniük ahhoz, hogy elképzelhető módon helyettesítsék az embereket. Moxinak továbbra is segítségre van szüksége az alapvető feladatokhoz. Például előfordulhat, hogy Moxinak meg kell kérnie egy embert, hogy nyomja meg a lift gombot egy adott emeleten.
Ami még aggasztóbb, az a kórházi szállítórobotok kiberbiztonsági kockázata. A Cynerio biztonsági cég kimutatta, hogy egy biztonsági rést kihasználva a hackerek átvehetik a robotok távirányítását, és akár fel is hívhatják a betegeket, amely komoly biztonsági aggályokat feltételez.