2024.március.28. csütörtök.

Robottechnológia az autókban?

7 perc olvasás
Sokak szerönt az önvezető autó egy utópia. Mi úgy gondoljuk maga az önvezetőautó egy jó gondolat, kényelmes, praktikus, de valamiért futurisztikus. Talán pont azokért a hibákért amiben számos veszély rejlik. Az önvezetőautó mint technológia még számos optikai hibát elkövetve, az ultrahang segítségén túl, szenzoros érzékelési nehézségekkel küzd. A fejlesztések a biztonság 100% elérése irányába fejlődik. Kérdés csupán, hogy mikor érezzük magunkat ezektől az önvezetőautó szerkezetektől biztonságban?
Önvezető robot autó

Robottechnológia az autókban? Önvezető autók? Hol tartunk jelenleg az Önvezetés terén és mikor érhetjük el a vezető nélküli teljesen autonóm autók korát?

Ha valamennyire érdekli a közlekedés jövője, akkor valószínűleg már hallott az autonóm járművezetési szintekről. Egyszerűen fogalmazva, ezek egy sor irányelv, amelyet a Society of Automotive Engineers (SAE) határozott meg a vezető nélküli autók autonómia különböző szintjeinek leírására. Jelenleg összesen öt szint van – röviden elmagyarázzuk, hogy mit jelentenek.

Melyek az önvezető technológia különböző szintjei?

Amit most 1. szintnek hívnak, az már sok éve létezik, és a 2. szint is mindennapos a járműtechológiában. Jelenleg 3. szint küszöbén járunk. A következő nagy lépés ezen a területen, hogy az autó hosszú ideig képes önmagát irányítani a vezető részleges vagy teljes beavatkozása nélkül is. Ez lesz a 4-es. és végső soron az 5-ös. szint.

Az egész mögötti vízió, hogy az autók mindent megtesznek helyetted.

Az elmúlt néhány évben az autógyártók elkezdték használni az autonóm szintű terminológiát. A legújabb Audi A8 promóciója során már nagymértékben használták az autó Level 3 autonómiáját. De hogy mik ezek a szintek, vagy mit jelentenek, az nem kerül széles körben nyilvánosságra.

A dolgok megkönnyítése érdekében elmagyaráztuk a vezető nélküli technológia minden szintjét, valamint azt, hogy ki irányítja, milyen funkciókat tartalmaznak, és mikor lesznek az utakon.

Önvezető robot autó

1. szintű – Level 1 – autonóm autók: A vezetés egyetlen szempontja automatizált önvezetőautó modellezés

Az 1. szint a legalapvetőbb típus, ahol a vezetési folyamat egyik elemét elszigetelten veszik át, szenzorok és kamerák adatait felhasználva, de továbbra is a sofőr a felelős. Ez az 1990-es évek végén kezdődött a Mercedes-Benz úttörő radarvezérelt sebességtartójával, míg a Honda bevezette a sávtartó asszisztenst a 2008-as Legend-en. Ezek voltak az első lépések afelé, hogy megszüntessék a vezetői feladatokat a volán mögött.

Mikor? Az első lépések az 1990-es évek végén és a 2000-ess évek elején
Tartalma: Sávtartó asszisztens, automatikus sebességtartó automatika
Ki vezet? Továbbra is a sofőr irányít

2. szintű – Level 2 – autók: a chipek két vagy több elemet vezérelnek

A 2. szintű autonómia többnyire az, ahol ma tartunk: a számítógépek több funkciót is átvesznek a vezetőtől – és elég intelligensek ahhoz, hogy több adatforrás felhasználásával összekapcsolják a sebességet és a kormányzási rendszereket. A Mercedes azt mondja, hogy már hat éve használja ezt. A legújabb Mercedes S-osztály 2-es szintű valami. Átveszi az irányítási, a gázadási és a fékezési funkciókat az eddig látott egyik legfejlettebb sebességtartó rendszer működtetéséhez – részletes műholdas navigációs adatok segítségével automatikusan lefékez a kanyarokban, betartja az előtte haladó autóhoz képest beállított távolságot, és újraindul, ha megszűnik a dugó. Teszi mindezt úgy, hogy a vezetőnek nem szükséges beavatkoznia

Mikor? Ez a technika jelenlegi állása
Tartalmazza: Sávváltási mód, önálló parkolási funkciók, vezetőfigyelés stb
Ki vezet? Még mindig a sofőr, de a technológia nagyban segíti a vezetést

3. szintű – Level 3 – autonóm autók: az autó a biztonság szempontjából kritikus funkciókat képes irányítani

A magasan automatizált járművek kora már nincs messze. A SAE a 3. szintet „feltételes automatizálásnak” nevezi – ez egy speciális mód, amely lehetővé teszi, hogy a vezetés minden aspektusát elvégezzék a sorfőr helyett, de alapvetően fontos, hogy a vezetőnek készen kell állnia a beavatkozásra amennyiben az szükséges. Az Audi az új A8-ast már 3-as szintre kész autonóm autónak nevezi – ami azt jelenti, hogy az autó bizonyos körülmények között képes önmagát vezetni, és átveszi az összes biztonság szempontjából kritikus funkció irányítását. Hogyan? A térképek, radar és érzékelők adatainak finomításával, valamint ezeknek a környezeti adatoknak az egyre bölcsebb és gyorsabb processzorokkal és logikával való egyesítése révén. A két másodperces kommunikációs késleltetés mai feltételezése hamarosan nagyon lassúnak tűnik.

Mikor? Ez a következő nagy lépés: Várhatóan 2023-tól elérhető lesz egyes autókban
Tartalmazza: Következő generációs érzékelők, algoritmusok, új törvények
Ki vezet? A sofőr továbbra is készenlétben van, de már nem kell folyamatosan felügyelnie a vezetést.

4. szintű – Level 4 – vezető nélküli autók: ellenőrzött területeken teljesen autonóm módon vezető autók

Várhatóan az évtized közepére az autók teljesen önmagukat vezetik a geokerítéssel körülvett nagyvárosi területeken, mivel a HD-térképezés, az egyre rövidebb idő alatt feldolgozott adatok, az autók közötti kommunikáció folyamatosan javítják az autonóm közlekedés pontosságát. „Nem igazán lesz szüksége a vezetőre a 4. szinten” – mondja Christoph von Hugo, a Mercedes autonóm guruja. „Valószínűleg csak bérelni fogják az autókat, nem pedig a tulajdonolnit. Ezzel az autóval nem nyaralni fognak menni az emberek, hanem mondjuk egy New York-i városi utazásra használják. Könnyebb rendkívül részletes térképeket készíteni egy olyan pontosan behatárolt területről, mint egy nagy város.”

 Mikor? Az évtized közepén esedékes
Tartalmazza: Vezető nélküli autók, autómegosztás meghatározott területeket
Ki vezet? Valódi autonóm vezetés. Az autó irányít mindent

5. szintű – Level 5 – vezető nélküli autók: teljesen autonóm, bárhol. A kormánykerék már csak opcionális kiegészítő

A 4. és 5. szint közötti különbség egyszerű: a teljes automatizálás felé vezető utolsó lépéshez nem szükséges, hogy az autó az úgynevezett „operatív tervezési tartományban” legyen. Ahelyett, hogy gondosan behatárolt (általában városi) környezetben működne sok a működéshez szükséges jelöléssel és infrastruktúrával, bárhol képes lesz önállóan vezetni. Hogyan? Úgy, hogy az adatok gyakorisága és mennyisége, valamint az azokat ropogtató számítógépek kifinomultsága azt fogja jelenteni, hogy az autók érzőek lesznek. Ez egy olyan bátor új világ amelyre a Google Waymo autója is igyekszik mielőbb elérni, ugrásszerűen meghaladva a hagyományos gyártók erőfeszítéseit. Hatalmas lesz a zavar: egyes elemzők 2035-re 21 millió autonóm járművet jósolnak világszerte.

 Mikor? Nem sokkal a 4. szint üzembe lépését követően, tehát várhatóan még ebben az évtizedben vagy a következő évtized elején (ha hiszel az optimistáknak!)

Tartalmazza: távoli robo taxik

Ki vezet? 100%-ban a jármű. A kormánykerék opcionális kiegészítő

A cikket olvasva a kedves olvasóban is megfogalmazódik a saját utópiája: minden emberi élet értékes és az önvezetőautó mechanizmusa ezen értéket olykor hibásan észlelve de veszélyezteti. A legkisebb hiba és élet vesztést okozhat: az önvezetőautó tehát akkor éri el a technológia bizalom szintjét, ha nem csak néhány újgazda hippi parádézik a technológiával, hanem amikor ez a parádézás életveszély nélküli bizalomra épül. Addig az önvezetőautó keserédes és olykor igen erős kétséget ébreszthet, a kormánynál ülő ember látványa. Talán a megszokás, talán a bizalmatlanság. A fejlesztések bizakodásra okot adó megoldásokat hoznak és mihamarabb elérhetővé válik, a teljes technológia bizalomszerzése.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

WebshopCompany Ltd. Copyright 1999-2022 © Powered by WebshopCompany kft.